Pontosidő

Fogyasztói megtévesztések slágerlistája (2. rész)

Fogyasztói megtévesztések slágerlistája (2. rész – nyereményjátékok)Játszani mindenki szeret. Hát még nyerni! De mi van akkor, ha a vélt vagy valós nyereményjáték főként a szervezők pénztárcáját gazdagítja? Ezúttal a nyereményjátékok veszélyeire hívjuk fel látogatóink figyelmét, mert ezen a területen is javasolt a fokozott óvatosság!

„Gratulálunk, egy 300.000 Ft értékű utalványt nyertél!” – nyereményjátéknak álcázott tartalomküldő szolgáltatások

Az aktuális heti „ajánlat” egy 500.000 forint értékű Apple utalvány. De visszaéltek már korábban a Sziget Fesztivál nevével és népszerűségével is, emellett „nyerhettünk” több kiló csokoládét, álmaink konyhabútorát, robogót és megannyi más dolgot. Persze valójában vajmi kevés az esélyünk valódi nyereményre, ellenben több tízezer forintos számla lehet figyelmetlenségünk vagy hiszékenységünk ára.

Az e-mailben érkező nyeremény vagy nyerési lehetőség mindig a megjelölt linkre kattintva érhető el, ahol általában egy-két igen egyszerű kérdés vár ránk, ezek megválaszolásával pedig regisztrálni lehet egy játékra – mobilszámunk megadásával. Aki figyelmetlen és nem olvassa el a lap alján található, általában sötét háttéren, fekete apró betűkkel írt sorokat, az nem is sejti, hogy a regisztrációval egy tartalomküldő szolgáltatást (logo, csengőhang stb.) rendel meg mobiltelefonjára, naponta több száz forintért, amiről – ha a továbbiakban már nem kéri – neki kell(ene) leiratkoznia.

Egy sorsoláson állítólag majd valamikor részt vehetünk, addig viszont fizethetjük a számunkra többnyire teljesen haszontalan, ám kitartóan érkező logók vagy csengőhangok borsos árát.

Mondj egy A betűvel kezdődő keresztnevet és tiéd lehet 50.000 forint’ András? Nem, nem erre gondoltunk.” – betelefonálós játékok

Csalogató felhívások a nagy nyeremény reményében, és a fogyasztó beszáll a játékba. Az azonnali meghirdetett nyereménnyel ellentétben, a valóságban többször kell üzenetet küldeni, telefonálni, azonban sokszor még így sem érhető el a címzett. Újabb próbálkozásnál, újabb visszautasítás vagy foglalt jelzés a válasz, de az is előfordul, hogy a játékost egy újabb telefonszámra irányítják, mely újabb költségekkel jár. Ráadásul az is pénzbe kerül, ha arról kapunk tájékoztatást, hogy nem mi vagyunk a szerencsés nyertesek.

Visszaélésre ad lehetőséget, hogy „betelefonálós játékoknál” vagy SMS-en kapott megkereséseknél a műsoridő és az üzenet terjedelme sem teszi lehetővé, hogy részletes tájékoztatást kapjunk, így esetenként még az SMS vagy hívás pontos díjával sem vagyunk tisztában, ráadásul a játékba kerülő játékosok kiválasztása sokszor átláthatatlan és ellenőrizhetetlen, több lényeges információ pedig sokszor csak apró betűvel van feltüntetve. A fogyasztó pénztárcájából kieső több száz vagy ezer forint mindenesetre a játékszervezőknek és a telefontársaságoknak magas bevételt jelent – hiszen rendszerint emelt díjas szolgáltatásokat veszünk igénybe.

Saját döntésünkön múlik, hogy részt veszünk-e egy játékban. Ne felejtsük el, hogy a telefonhívások és üzenetek díja a havi telefonszámlát akár többszörösére is emelheti! Fontos, hogy személyes adatainkat, bankszámlaszámunkat még a biztosra vett nyeremény reményében se adjuk ki ismeretleneknek, mert visszaélésre adhat okot! Mindig előre, részletesen tájékozódjunk a játékfeltételekről, és gondoljuk végig, valójában mennyi az esélyünk a nyerésre!

Copyright